Jak nauczyć czytać dziecko z dysleksją?

Przed wami książka, jakiej jeszcze nie było! Czy wiecie, że kobra potrafi splunąć jadem na odległość pięciu metrów, a większość muszli ślimaków skręca w prawo? Mnóstwo tu ciekawostek, o których nie mieliście pojęcia! 

„Elementarz dla dzieci z dysleksją” to wyjątkowa pozycja dla dzieci borykających się z zaburzeniami koncentracji. Specjalna i zarazem przyjazna konstrukcja oraz forma elementarza pomagają skupić się dziecku na konkretnym zagadnieniu. 

Elementarz przeznaczony jest dla dzieci zagrożonych dysleksją lub ze stwierdzoną dysleksją, które muszą opanować naukę czytania od podstaw.

Specjalna przyjazna dziecku konstrukcja oraz forma elementarza pomagają skupić się na konkretnym zagadnieniu. Wyraźna czcionka i duże odstępy między linijkami ułatwiają czytanie, a atrakcyjne teksty, pełne ciekawostek o świecie, podtrzymują zainteresowanie dziecka.

Książka zawiera trzy rozdziały: pierwszy obejmuje naukę liter i dwuznaków, drugi — ćwiczenia pomagające w opanowaniu sylab, trzeci — zadania ułatwiające naukę czytania wyrazów, od najprostszych po trochę bardziej złożone. Całość została tak pomyślana, by z elementarza mogli korzystać zarówno rodzice, jak i nauczyciele czy terapeuci.

Każda część, poza zasadniczymi ćwiczeniami czytania, dodatkowo pomaga kształtować słuch fonemowy. Dziecko uczy się, że język mówiony jest potokiem dźwięków układających się w zdania. Zdania zbudowane są z wyrazów. Wyrazy dzielimy na sylaby i głoski. Aby przeczytać dowolny tekst, trzeba szybko skojarzyć znak graficzny (literę) z odpowiadającym mu dźwiękiem (głoską). Głoska to najmniejszy dźwięk mowy ludzkiej, który można wyodrębnić słuchem. Głoskami są samogłoski (np. a, e, i), spółgłoski (np. b, c, p, s) oraz głoski składające się z dwuznaków, ale stanowiące jeden dźwięk (np. sz, cz, dz). Litera to zapis graficzny, czyli to, co dziecko widzi i pisze, głoska — to, co słyszy.

Czytanie to proces złożony. Aby skutecznie nauczyć czytania dziecko dyslektyczne, należy przede wszystkim zadbać o spokojne miejsce, gdzie nikt i nic nie zakłóci pracy. Jeśli zauważycie Państwo, że dziecko się gubi, traci rytm i zamienia litery, oznacza to, że wpadło w zamęt, którego często doświadczają dyslektycy podczas nauki czytania. Warto wtedy zastosować skuteczną metodę relaksacyjną, która wyciszy dziecko i pomoże mu się skoncentrować. W niniejszej książce proponujemy tzw. pozycję Dennisona. To ćwiczenie można wykonywać zawsze, kiedy rozpoznacie Państwo u dziecka pobudzenie, nerwowość, spięcie lub brak skupienia w trakcie pracy. Stan zamętu, jeśli nie zostanie w porę przerwany, będzie prawdopodobnie się pogłębiać i nauka czytania stanie się przez to nieefektywna.

Istotne jest, aby dziecko ćwiczyło również rozumienie czytanego tekstu. Dlatego po lekturze konkretnego fragmentu poproście, by opowiedziało go własnymi słowami. Zaczynajcie od pojedynczych wyrazów, potem analizujcie całe zdania.

Częstym problemem rodziców dzieci z dysleksją jest trudność w zaakceptowaniu faktu, że ich syn czy córka wkłada dużo czasu i pracy w osiągnięcie celu, który innym dzieciom przychodzi bez trudu. Dlatego gdy dziecko ma dysleksję, warto pamiętać, że cele powinny być dostosowane do jego realnych możliwości. Dzieci, którym dobrze idzie w szkole, aby się rozwijać, dokonują nieustannego wysiłku, wychodząc poza swoją strefę komfortu, ale potem do niej wracają. Natomiast dzieci z dysleksją nieustannie pracują poza strefą komfortu.

Próbują przez cały rok dogonić resztę grupy. Efekty bywają rożne, a cały proces — bolesny.

Założenie realistycznych celów pozwala rodzicowi oswoić się z ograniczeniami swojego dziecka i nie wymagać niemożliwego, a dziecku — zyskać kontrolę nad własną najbliższą przyszłością. To z kolei powoduje wzrost motywacji do pracy umysłowej i dobre samopoczucie, dziecko odnosi sukcesy, które dają mu satysfakcję. Ma to ogromny wpływ na kształtowanie jego pewności siebie w dalszych latach edukacji.

Pamiętajmy, aby chwalić dziecko za to, że pamięta o swoim celu i dąży do niego. Chwalimy nie tylko za wyniki, chwalimy przede wszystkim za próby! To najlepszy sposób na wyrobienie wytrwałości. Jak chwalimy? Zwracając uwagę na każdy postęp i wysiłek, zadawajmy pytanie: „Jak to zrobiłeś?”, „Jaką widzisz różnicę między tym, jak czytasz dziś, a tydzień temu?”. Takie pytania to świetna okazja, aby nazwać i uporządkować sposób, który pozwolił dziecku odnieść sukces.

 

Książka dostępna na: www.naszaksiegarnia.pl 

Autorka książki Agnieszka Łubkowska – od 2006 roku jest licencjonowanym instruktorem metody Davisa z certyfikatem Davis Dyslexia Association International w USA. Specjalizuje się w zaawansowanych metodach korekty dysleksji, nadpobudliwości psychoruchowej z deficytami uwagi, dyskalkulii, dysgrafii metodą Davisa. W czasie zajęć indywidualnych pomaga dzieciom, młodzieży i dorosłym z dysleksją, nadpobudliwością i trudnościami w skupieniu w zakresie.