Czas na wspólną zabawę z niemowlakiem

Niemowlę około roczku jest bardzo ruchliwe. Ruch i przemieszczanie się stanowią w tym okresie rozwojowym znaczną część codziennej aktywności dziecka. Dzieje się tak, ponieważ wzrasta w tym okresie sprawność fizyczna (wiele dzieci stawia swoje pierwsze kroki). Dzieci osiągają kolejne etapy rozwoju motorycznego we własnym tempie, dlatego należy pamiętać, by nie porównywać rówieśników między sobą i nie martwić się, gdy dziecko nie potrafi wykonać ruchu, który nie sprawia problemu innemu znajomemu dziecku. Niemowlę w tym okresie może rozwijać się nierównomiernie – niektóre umiejętności mogą rozwijać się szybciej (np. w zakresie motoryki dużej, czyli poruszania się), a inne w tym samym czasie wolniej (np. werbalne, czyli porozumiewanie się) lub odwrotnie. Pamiętajmy, że normalne tempo rozwoju, to takie w którym dziecko się rozwija.

 

Nie na złość

Poznawanie otoczenia za pomocą ruchu wymaga dużej cierpliwości rodziców – dziecko wchodzi tam, gdzie wchodzić nie powinno, otwiera szuflady i szafki, których otwierać nie powinno, wspina się na wysokie krzesła i stoliki. To czas, kiedy rodzice zaczynają się zastanawiać nad zakupem blokad i różnego rodzaju zabezpieczeń na meble.

Dziecko często próbuje się „wykręcić” od unieruchamiających je sytuacji – ucieka przed zmianą pieluchy, nie chce siedzieć w wózku na spacerze czy w krzesełku do karmienia. Tego typu zachowania są przejawem wzrastającej u dziecka chęci działania i odkrywania otaczającego go świata. Są zupełnie naturalnym przejawem aktywności dziecka i absolutnie nie są świadomą chęcią zrobienia rodzicom na złość.

 

Jak się bawić?

Zabawy, które dziecko może polubić:

  • książeczki obrazkowe – stają się coraz bardziej wartościowym i interesującym zajęciem, dziecko w tym okresie lubi przeglądać książeczki i wskazywać na znajome obrazki, ponieważ zaczyna zapamiętywać i rozpoznawać charakterystyczne elementy ilustracji;
  • zabawy związane z ruchem – dziecko uwielbia pchać przed sobą różnego rodzaju wózki, jeździki, samochody, nie chodzi tutaj o chodziki do nauki chodzenia, których stosowania się nie zaleca, ale o zabawki, które dziecko może pchać przed sobą i tym samym ćwiczyć koordynację wzrokowo-ruchową i utrzymywanie równowagi, dobrze sprawdzają się też zabawki, na których dziecko może usiąść i przemieszczać się, odpychając nóżkami;
  • zabawy stymulujące zmysły – to grupa zabaw sensorycznych, w których rozwijamy zmysły dziecka: dotyk, węch, zapach, smak, słuch, to pierwsze zabawy plastyczne z wykorzystaniem przyjemnych dla dłoni dziecka mas: plasteliny, ciastoliny, masy solnej, to zabawa szeleszczącymi materiałami: folią aluminiową, folią malarską, bibułą. To również pomysły na zabawy w kuchni: wspólne zagniatanie ciasta, zabawa gotowanym makaronem czy kostkami galaretki;
  • popularne rymowanki – w tym okresie warto dziecku recytować czy śpiewać wierszyki, krótkie rymowanki i piosenki, pokazując do słów wybrane gesty; znane od pokoleń: „a kuku”, „kosi kosi łapki”, „warzyła sroczka kaszkę”, „idzie kominiarz po drabinie”, „chodziła czapla po desce” z pewnością wywołają uśmiech na twarzy dziecka, a dorosłym przypomną czasy ich własnego dzieciństwa.

Spędzanie czasu z naszym dzieckiem może być pasjonujące i twórcze. Otaczający świat pełen jest zagadek i niespodzianek – dziecko odkrywa je i zachwyca się drobiazgami. Wybierając zabawy w tym okresie rozwojowym, warto zadbać, by były przede wszystkim bezpieczne z uwagi na wzmożoną ruchliwość dziecka. Pamiętajmy, że dziecko w tym okresie poznaje przedmioty wszystkimi zmysłami – nie tylko dotyka, ale wącha, bierze do ust, wkłada do ucha czy nosa – dlatego zabawki muszą składać się z dużych i nietoksycznych elementów. Czas spędzony wspólnie z rodzicami jest bardzo ważny, ponieważ wówczas dziecko czuje się najbezpieczniej emocjonalnie, a dzięki zabawie wiele się uczy o otaczającej je rzeczywistości.